torsdag 20 mars 2014

Ett utvikbart lådkort ägnade jag mig åt på eventet (med tutorial)

I helgen var jag på Scrap and Pearl event på Annexet vid Globen. Jag var bara där på lördagen, och det ångrar jag lite i efterhand. Det hade varit roligt med ytterligare en dag. Men, men... Man kan inte göra allt man vill.

Under eventet hade jag en ganska stor shoppingbudget, och sanning och säga så shoppade jag nästan upp hela beloppet. Helt galet! Men roligt var det!

Natten innan eventet funderade jag på vad jag skulle göra för kort när jag väl satt där i folkhavet, och en bild på ett lådkort började växa fram i mitt huvud. Jag måste ha sett något liknande någonstans där ute på nätet, men jag struntade i att börja googla på andras varianter och färgas av det. Istället satte jag mig och började rita på en ritning när jag kom till eventet. Jag fick räkna på mått, räkna om, rita, räkna om, rita på nytt. Resultatet blev kortet här nedan.

Om ni också vill testa att göra kortet, så har ni min tutorial längst ner i inlägget.

Clean and simple är min stil, helt klart. Jag försöker pynta, men jag tar ofta bort det jag tagit fram.


Lådkortet är ganska högt, så det är inte ett kort man skickar med posten. Det är ett kort man överräcker personligen.


När kortet öppnas möts man at de två invikta flärparna som öppnar för mängder av möjligheter till utsmyckning.


Den övre flärpen utvikt.


Insidan av kortet helt utvikt. Flärparna är fästa under lådan mot insidan av ytterkortet.


Baksidan av kortet helt utvikt.


På eventet köpte jag en hel rulle med pärlband, mitt absolut bästa inköp! 20-25 meter, då behöver man inte snåla :) Här kan man sätta plast som ett fönster, typ overheadplast, så kan man fylla lådan med exempelvis godis. Jag hade inget sånt hemma just nu, så det får vänta.


Köpte den här stämpeln från Make it Crazy. Den är stämplad med Archival Ink Coffee från Rangers. Sedan är den målad med Distress Ink färger, och jag har gjort det med en vattenfylld pensel. Det blir en helt annan stil än när man målar med vanliga penslar med vattenglas bredvid. Med den vattenfyllda blir det mer av akvarellkänsla. Men med vattenglas bredvid, blir det starkare färger, och betydligt mer precist. Den ena tekniken utesluter inte den andra.


Stämplad med Distress Ink Pumice Stone. Liquid Pearl Opal Whiteoch kanterna är infärgade med Distress Ink Peacook Feathers.


Stämpeln är från Roxy stamp och är stämplad med Distress Ink Pumice Stone.


Tutorial utvikbart lådkort.
Måtten är i tum. 1 tum = 2,54 cm.

10 kommentarer:

  1. Superfin, tack för att du delar med dig

    SvaraRadera
  2. Åh, men vad synd att jag inte visste att du var där. Var där alla tre dagarna. Hade varit kul att träffas, men det blir ju ett nytt tillfälle i april nästa år.

    SvaraRadera
  3. Jättefin! Måste prova!
    / Pia F

    SvaraRadera
  4. Underbart snyggt!

    KRAM SUSY

    SvaraRadera
  5. Superfint!! Tack för TUT, hoppas hinna prova någon dag :)
    Kram

    SvaraRadera
  6. Åhhhh va fint!! Tack för tutorial! Kul med nått nytt att testa :D

    SvaraRadera
  7. Tack för dina fina idéer.
    Sitter här och tänker göra lådan, men jag har problem att se vissa mått.

    Jag undrar vad som står på bigningslinjerna 3 ?/8 o 9 ?/8
    och
    ena måttet på flärparna 5 ?/8
    Tack än en gång för din inspiration :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jenny!
      Kul att du vill testa lådan :)
      Måtten är 3 5/8, 9 3/8, och 5 3/8.
      Tack själv för fina ord! :)
      /Carola

      Radera
  8. Rålekker eske, denne må prøves ut engang :-)

    SvaraRadera