fredag 28 mars 2014

Clean and simple? (med tutorial)

Jag blir mer och mer medveten om att min stil är CAS - Clean and simple. Det är när jag håller det rent som jag blir mest nöjd, och tycker att det blir snyggast. Och detta kort är inget undantag.

Men, frågar jag mig, när är det clean and simple? Och när går det över gränsen?

Kortet här nedan är en kortvikning jag testat två gånger tidigare. Den ena gången var det lååååångt ifrån Clean and simple. Den andra gången kanske lite mer så. Det är ingen superavancerad vikning, men den är heller inte helt simple. Att jag denna gång lagt till en framsida på vikningen, så att den fått ytterligare ett element, gör inte vikningen helt clean. Jag har däremot hållit mig till en enda färgton, nämligen den rena färgen vit. Och jag har hållit nere med dekorationerna så att det är ganska simpla dekorationer. Trots motsatsförhållandet i detta kort, måste jag nog ändå påstå att detta är ett kort som hamnar inom Clean and Simple kategorin.

Inlägget har en tutorial längst ner. Den mallen är dock enligt originalet, och innefattar inte den extra framsidan som jag gjort denna gång.

Vitt cardstock som grund, grått cardstock som dekoration, vitt enkelt cardstock som embossats samt mönstrat papper från MME. Allt har fått gå i en och samma färgton - VITT.


Den utstansade cirkelbården var med i goodie-bagen från Scrap and Pearl event. Jag fick även ett ark med vita peel-offs, och från det arket plockade jag de små cirklarna jag använt som enkel utsmyckning. Den extra framsidan är fasttejpad kant i kant med den utstickande rutan. 


Kortet uppifrån. Här ser man att små cirklar även pyntats på de grå fälten inuti kortet. Här syns även att vad jag menar med "kant i kant", om jag var otydlig ovan.


Jag har tejpat fast framsidan, och därmed gett den här kortvikningen ytterligare ett alternativt utseende.


Framsidan pryds av ett vitt enkelt cardstock som är embossat med en mall från Sizzix, som jag köpte på Scrap and Pearl event i Annexet för några veckor sedan. Då köpte jag även pärlbandet som jag använt runt kanten.


Något som går genom hela kortet är cirklar. Jag har använt dem även på denna hörna för att rama in kortet.


Grattisstämpeln har jag embossat med glittrigt genomskinligt pulver, så att det går i ton med resten av kortet. Runt kanten har jag använt Stickles Picked Fence.


Kortet bakifrån, här med "Handgjort av"-stämpel. Här ser man även att jag lagt på framsidan och dess skarv.


Använde den här "Handgjort av"-stämpeln denna gång. Brukar oftast använda min personliga stämpel, men denna passade bättre denna gång. Jag har embossat med silverpulver, och sedan skrivit mitt namn med silverpenna. Runt kanten har jag använt Stickles Picked Fence.


Kortmall. Tutorial rymligare tri-shutter.
Mallens mått är i tum. 1 tum = 2,54 cm.

5 kommentarer:

  1. Oj så fint kort!! Och vilken rolig vikning!

    SvaraRadera
  2. Jättefint kort!!! :)

    SvaraRadera
  3. Kikar in och säger hej, vilka himla fina kort du gör! Jag älskar verkligen de där du använder akvarellmålning också, det har jag aldrig sett förut och om jag kunde måla så skulle jag också kombinera akvarell med scrapping, love it! Tänkte fråga om dina "handgjort av-stämplar", var har du fått tag på dem? Det blir ju ännu mer personligt med en sådan så det skulle jag gilla att ha själv :)

    Jag har precis startat en ny scrapbookingbutik online - honeybunny.se och skulle behöva lite expertråd från någon som dig. Om du har tid och lust så får du jättegärna kika in på vår sida och ge lite feedback om vad du tycker om våra produkter, om du saknar något eller om du vet några produkter/märken som du skulle vilja se i vårt sortiment. Som tack för hjälpen så skulle jag vilja ge dig 20 % rabatt på ditt första köp. Maila mig dina tankar på så skickar jag dig din rabattkod :)

    // Frida

    SvaraRadera