fredag 21 februari 2014

Ett rymligare tri-shutterkort (med tutorial)

Oj oj oj vad en magsjuka kan sänka en, både mentalt och fysiskt. Och det länge! Men nu börjar jag återvända till livet känner jag. Egentligen hade jag skrivit färdigt det här inlägget innan jag blev sjuk, det enda som fattades var den ritade mallen. Och den kan man ju inte strunta i. Det är ju lite av syftet med bloggen. Så, här är då inlägget :)

...................

Då har jag gjort det andra Alla hjärtans dagskortet. Detta ska som stämpeln på framsidan antyder, skickas till min mamma.

Jag var ute och letade efter nya kortvikningar, och hittade denna på en blogg i USA. Bloggerskan hade inte ritat någon mall, utan bara fotat kortet hon gjort och beskrivit hur hon gjort. Jag har dock ritat mallen så som jag gjort den.

Den här vikningen skiljer sig från den vanliga Tri-shutter vikningen. Den vanliga finns i två alternativ (jag har bloggat om båda dessa, och ritat mallar till dem: alternativ 1 och alternativ 2). Det som skiljer denna vikning från de två, är att sista sidan på den här vikningen inte är uppslitsad. Det skapar alltså en större skrivyta. Så om man har lite mer att säga, så passar denna vikning bättre. De andra två alternativen passar väldigt bra på julkort, när man egentligen bara skriver "God Jul önskar familljen X". En sådan vikning räckte inte denna gång. Jag kände att jag hade mer att säga till min mamma på alla hjärtans dag.

Efter allt pynt, dels till alla hjärtans dag, dels dopkort och dylikt, känner jag mig nu väldigt sugen på att göra lite mer strama kort. Jag är egentligen "less is more", men försöker att gå utanför min egen begränsning genom att pynta. Dock blir jag alltid mest nöjd när jag hållit igen på pyntet. Vi får väl se hur nästa inlägg blir :)

Inlägget har en tutorial längst ner för den som känner sig sugen.

Kortet är översållat av rosa och av hjärtan. Är det inte så man gör till Alla hjärtans dag? ;)


Baksidan med min stämpel med målad ram och fasttejpat satängband.


Tri-shutter vikningar ger nivåer. Här har jag använt en hjärtdies från QuickKutz, och biljettdies samt små labels från Spellbinders. Hjärtat har infärgade och glittriga kanter. 


Den här vikningen ger som sagt mer skrivyta än den vanliga tri-shuttervikningen.


Vintagebilder från klippark pyntar insidan.


Framsidan med vikningen. För att förtydliga tutorialen längst ner.


Baksidan och dess vikning. För att förtydliga tutorialen längst ner.


Kortmall. Tutorial för rymligare Trishutter.
Mallen är i tum. 1 tum = 2,54 cm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar