måndag 27 januari 2014

Näsdukskort (med tutorial)

Ett kort som jag sett en del av där ute på nätet är det så kallade näsdukskortet. För några veckor sedan satt jag och googlade och googlade på en mall, men hittade ingen med mått. (Kanske inte hade en bra internetdag.) Jag hittade däremot en himla massa fina bilder på otroligt härliga kort, och dessutom länkar vidare till sidor med mallar. Dock fungerade inte länkarna. Lösningen var att göra en egen mall.

Detta gör att min mall kanske har andra mått än andras. Jag har heller inte gjort den "klassiska" spetskanten på kortet, vilket gör den mer sluten än när man kör med spetskant. Avgör själva hur ni vill göra. Om ni stansar ut en spetskant, kommer man kunna ana insidan mer.

Att göra den här vikningen med ett cardstock var lite knepigt, den vill liksom vika ut sig. Men jag valde att inte vara arg på det. Istället såg jag det som att kortet kan stå av sig själv. Det i sig blev himla trevligt!

Det finns en tutorial längst ner i inlägget.

Kortet ihopvikt. Hela kortet är ett väldigt lyxigt kort. Det bidrog till att jag gjorde gördeln så bred och
full av satängband som jag gjorde. Drällde på ljusblå halvpärlor också, för att betona lyxen än mer.


Baksidan höll jag helt enkel. Men i och med gördel samt min stämpel, blir den rätt pyntad ändå.


Jag har prytt många sidor med ljusblå smala satängband. Utsidan fick dubbla rader.


Kortet helt utvikt. Jag har limmat fast de fyra hörnorna. Kortet blev mer stabilt så när det var ihopvikt.
Se bilden längst ner för att se hur det såg ut innan jag limmade fast hörnorna.


Varenda fält pryds av olika cardstock. Jag använde två olika enfärgade cardstock för att förstärka
de olika fälten. Det mittersta mönstrade cardstocket fick en ram av ljusblå satängband.


Satängband och halvpärlor i massor.


Här är kortet helt utvikt för att kunna se hur jag vikt kortet.
Att använda enfärgade cardstock gillade jag här, då det förstärkte en diagonal fyrkant.


Mall tutorial på kortvikningen näsdukskort.
Jämför med bilden ovanför om det är otydligt hur jag gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar