torsdag 30 januari 2014

Diamantvikningen är för mig en ny vikning (med tutorial)

En ny vikning är nu gjord. Denna är en ganska vanlig vikning, men den är ny för mig i alla fall. Det roliga med den här vikningen, är att den erbjuder två alternativ när man väl gör kortet. Jag har hittills mest sett att man pyntat det åt andra hållet, att det som är min baksida används som framsida. Jag hade också tänkt göra så, men en av tjejerna på pysselträffen såg mitt färdigbigade cardstock och sa att man kunde ju också göra kortet åt andra hållet. Så bra idé! Tack Pia!

Sagt och gjort, här är resultatet. Att ha kortet åt detta håll istället, bidrar till att man får den trevliga "dörr-effekten" som framsida, precis som man får när man viker den utvikbara tri-folden (se exempelvis det rosa, det bruna eller det lilarosa).

Det finns en tutorial längst ner i inlägget.



Ett mer färgglatt cardstock skymtar undertill, men ändå så pass lite att kortet ändå förblir blå-vitt i sin karaktär. Stålgrå rhinestones pryder båda sidorna spegelvänt. Vitt satängband håller ihop helheten.



Insidan utvikt. Jag har använt liknande mönstrade cardstock i linje, och de små trekantiga fälten har fått enfärgade cardstock. Detta för att skapa enhetlig effekt och för att framhäva diamantvikningen.


Det vita cardstocket är infärgat med Distress Ink Vintage Photo och är fäst på 3D-kuddar. I bakgrunden syns en hörnkutz och droppar av Rangers Liquid Pearl Opal White.


Baksidan när kortet är ihopvikt. Baksidans cardstock är infärgat med Distress Ink Whetered Wood och Walnut Stain.


Kortet utvikt. Jag har som vanligt tejpat fast bandet på baksidan med smala remsor av dubbelhäftande tejp. Det syns inte genom satängbandet, till skillnad från lim som syns genom. Jag har gjort vissa av hörnen mer infärgade med Distress Ink Walnut Stain för att förstärka vikningen.


Kortet är utformat så att det kan stå upp av sig själv. Här insidan.


Baksidan när kortet står upp.


Tutorial, kortmall diamantvikning. Lycka till med vikningen!

1 kommentar:

  1. Denna vikning måste jag bara prova. Tack för beskrivningen.

    SvaraRadera