tisdag 26 november 2013

Scrapidoos novembertävling

Scrapidoo har en novembertävling, och självklart hakar jag på!

Utmaningen går ut på att göra ett julkort, men man får inte använda de två klassiska julfärgerna rött och grönt. Tack och lov tycker jag! Min favoritfärg är blå, och har så varit sedan jag var barn. Och jag verkar inte tröttna på den färgen heller, istället hittar jag nya nyanser och nya användningsområden för det. Här hemma går mycket i färgerna vitt, grått och blått. Den färgkombinationen är oslagbar enligt mig. Sambon suckar ibland åt mig när jag vill att ALLT ska gå i de färgerna, men han tar min envishet angående det med ro. Tack och lov!

Hur som helst! Här kommer mitt bidrag i tävlingen. Jag är själv mycket mycket nöjd med kortet, jag tror att det är det bästa kortet jag gjort hittills. Då även mitt vinnande ljuskort inräknat. Där var själva vikningen en så stor del av layouten, här är det en enkel vikning där enbart färger och layout är i skön harmoni. Som vanligt är det svårt att fota så att färgerna kommer till sin rätt, men jag har gjort ett försök.

(Det knasiga i kråksången, är att jag är så förtjust i kortet att jag inte kommer kunna skicka iväg det. Jag får "skicka" det till mig själv istället, så får vi njuta av det ett tag till.)

Kortgrunden ville jag hålla enkel, och är av vitt Bazill canvas. Turkost silkepapper sätter ramen.
Ett ljusblått cardstock är bakgrunden, och runt kanterna har jag använt Distress Ink Stormy Sky.
Snön är på ett vitt cardstock som jag ruffat till kanten på, och sedan målat med ett rätt tjockt lager av
Distress Crackle Paint av färgen Picket Fence. Den färgen krakelerar fint, och har skapat som en
skare på snön. När jag målade det böjde sig pappret rätt rejält, något jag gillade väldigt mycket. På
kanten av snön sitter Sweet Christmas Tilda och hon är målad med Distress Ink. "God Jul" är
utstansat ur Quickutz Merry, och är målade med Distress Ink samt har snöis av Liquid Pearl
Opal White
. Himlen är sedan fylld av ett snöfall och en stjärnhimmel. Snöflingekutzen har fått
kanterna målade dels med Distress Ink Stormy Sky, Broken China och Weatherd Wood. De har
sedan fått ett lager av Stickles Chrystal. Stjärnorna på himlen är rhinestones och även
innanmätet av snöflingorna, och  de har blivit målade med Liquid Pearl Opal White.


Här ser man lite bättre att snön står ut, och att Tilda sitter på kanten. Det syns också hur snöpappret
böjt sig. God Jul sitter på häftkuddar, så att de kommer ut från kortet.
Här skymtar man även insidans ena snöflinga och halvpärlor.


Tilda i närbild. Här syns även de glittriga snöflingorna och den krakelerade snön.


Krakelerad snöskare


God Jul sitter på häftkuddar och har målats, också med skuggor och har snöis av Liquid Pearl Opal White.


Insidan fick vita Doilysband, två snökutz som är målade med Distress Ink
samt har Stickles Crystal. Den sista inramningen utgörs av halvpärlor.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar